Ukažte se před kamerou. Upoutáte tím diváky.

06.11.2020

Jsou tomu více než 2 roky, kdy se nám před kameru postavil první makléř. Tenkrát jsme byli mi ti nervózní. Naproti nám stál realitní makléř, divadelní herec a dnes můžeme říct, že i náš kamarád Ondra Biravský. Protože však natáčení této videoprohlídky předcházely dlouhé přípravy a testování audio zařízení v domácích podmínkách, nakonec jsme to zvládli a výsledek stál za to. To, že to zvládl i Ondra asi není potřeba zdůrazňovat.

Od té doby nám pod rukama prošly desítky makléřů, z nichž většina s vystupováním před kamerou neměla žádnou zkušenost. A také to zvládli. Někdo na 2. pokus, někdo na dvacátý. Podstatné je, že vystupování před kamerou je disciplína, kterou se lze naučit. Důkazem jsou někteří naši klienti, kteří také před dvěma lety zažili premiéru před kamerou. A nyní, po desítce natočených videoprohlídek působí před kamerou přirozeněji a sebevědoměji.

"Z mluvení na kameru mám hrůzu."

Letos na jaře, kdy nebylo možné ze známých důvodů vodit zájemce o nemovitosti na prohlídky se nám ozvalo tolik nových klientů, kolik se nám neozve za celý rok. Poptávka po službách typu 3D scan nebo právě videoprohlídkách stoupla několikanásobně. Tento trend pokračoval i v létě a my tak měli možnost navázat spolupráci s mnoha novými a většinou videoprohlídkami nepolíbenými klienty. Ne každý z nich se ale do mluveného vstupu hrnul.

"Nikdy jsem před kamerou nevystupoval. Z mluvení na kameru mám hrůzu. Před kamerou se stydím. Nelíbí se mi můj hlas. Prezentuji nemovitost, ne sebe. Nešlo by to tam jen napsat?" No výmluv a argumentů jsme slyšeli spousty, ale opravdu má smysl vystoupit ze své komfortní zóny nebo změnit názor na komentované videoprohlídky? Argumentovat můžeme jak vlastní praxí, tak zkušenostmi našich klientů a odpověď je ano, smysl to má. 

Budování jména nebo značky.

Videoprohlídka slouží k prezentaci nemovitosti. V lepším případě i "zahraje" na emoce diváka a pokud je podpořena i dalšími marketingovými nástroji, tak může ve větší či menší míře přispět k úspěšnému obchodu. Ale co pak? Životnost videoprohlídky můžete ukončit zrealizováním obchodu. Ale proč z ní nevyždímat více, když už jste do ni investovali často nemalou částku, a to nemluvíme o čase stráveném přípravami na ni a během jejího natáčení. Proč z ní neudělat i nástroj osobní prezentace? Každá taková videoprohlídka může prodávat nejen samotnou nemovitost, ale i vás, vaše jméno, vaši značku. A je jedno, jestli pracujete sólo nebo pod hlavičkou realitní kanceláře. Klienti nakonec hodnotí vás samotné bez ohledu na barvu týmu, za který kopete.

Autenticita. Navázání vztahu s divákem.

Autenticita jde ruku v ruce s budováním značky, o kterém píšeme v prvním bodě. Světe div se, ale videoprohlídkou necílíte pouze na kupující, ale i na majitele nemovitostí, kteří se právě rozhodují, komu její prodej svěřit. Ano, někomu k rozhodování stačí vidět hezké webovky a dobré reference. Někomu však může rozhodování trvat déle a potřebuje více "znamení", jestli ten konkrétní makléř nebo makléřka jsou ti praví. Ve videoprohlídkách tak můžou vidět nejen vaši odvedenou práci, ale i vás a váš projev. Klient vás uvidí nejen jako fotku, referenci nebo prezentaci "co pro vás udělám", ale konkrétní bytost. Nemyslíte?

Upoutání pozornosti diváka.

Jsou tři možnosti, jak může dopadnout sledování videoprohlídky. Pokud diváka v prvních vteřinách nezaujmete, videoprohlídku nedokouká dokonce. To je jedna možnost. Druhou možností je, že video tzv. přeskáče, popř. si pustí pouze pasáž, která ho zajímá. Tato situace nastane jen proto, že jej nemovitost zaujala jinak nebo jinde (cenou, lokalitou, inzerátem, fotkami atd.). Ideálním scénářem je shlédnutí videa do konce jednou, dvakrát, třikrát. Ale jak tohoto dosáhnout?

Pokud zrovna neprodáváte fotogenickou nemovitost uprostřed léta v lukrativní lokalitě a nemáte možnost natočit dech beroucí záběry z dronu, pak budete muset buď najít kameramana s čichem na kvalitní záběry, anebo se sami postavit před kameru. Protože právě ty 2-3 úvodní záběry rozhodnou o tom, jestli divák video dodívá do konce, přeskáče nebo jej vypne.

Tím, že se v úvodních záběrech objevíte, vytvoříte u diváka domnění, že přichází o další informace o prezentované nemovitosti (vidí mluvící osobu bez toho, aniž by slyšel, o čem hovoří). Bingo! Upoutali jste jeho pozornost. Druhou přidanou hodnotou vašeho mluveného vstupu je, že diváka donutí zapnout si zvuk (pakliže nemáte u videa titulky). A proč je důležité mít zapnutý zvuk? K videoprohlídkám "nepráskneme" první skladbu, na kterou narazíme. Hudbu vybíráme pečlivě tak, aby pasovala k nemovitosti, počasí, scénáři atd. Čas od času se nachytáme, jak hledáme ideální skladbu k videoprohlídce i několik hodin. Nemluvě o následném střihu videa přímo do této konkrétní skladby.

Cílem videoprohlídky je předat divákovi - potenciálnímu zájemce informace a emoce, které mu pomůžou s rozhodováním nebo ještě lépe přesvědčí jej, že právě tato nemovitost je pro ně ta pravá. Proto jej musíte donutit shlédnout videoprohlídku celou. A k tomu vám muže dopomoci vás mluvený komentář.

"Mám na to? Stojí mi to za to trápení?"

Ale dost omáčky. Už jste nalomení, že by ten váš výstup na kameře nemusel být úplný nesmysl, ale pořád ve vás přetrvávají obavy. Mám na to? Stojí mi to za to trápení? Máme pro vás pár rad.

Text

Příprava, příprava, příprava. Pakliže nejste "střelci", kteří zvládnou improvizovat a mluvený vstup dát tak říkajíc z patra, pak si svůj projev připravte a naučte se jej. Vyhněte se ohraným frázím, omezte se na krátký úvod a závěr, popř. jestli máte originální nápad, jak zpestřit průběh videoprohlídky, tak se můžete před kamerou ukázat i víckrát. Ale technické věci nechejte na tzv. podmaz, tedy zvukovou stopu, která poběží spolu se záběry nemovitosti. Vy tak můžete tuto pasáž namluvit zvlášť a co víc, můžete ji číst!

Doporučujeme však, aby ani úvod a závěr, ani "podmaz" nebyl příliš dlouhý. Čím delší bude text, tím delší bude video a tím je větší šance, že kameramanovi ve střižně dojdou zajímavé záběry a divák se tak bude muset dívat na 10 záběrů pokoje z různých úhlů. Opravdu zmiňujte jen to podstatné, jen ty největší zajímavosti.

Druhá věc, na kterou byste měli dbát u přípravy textu, který poběží pod záběry nemovitosti je, že by i jejich posloupnost měla dávat smysl. Vždy se snažíme, aby záběry korespondovali k mluvenému textu, takže pokud hovoříte o kuchyni, pak o okolí, o obýváku a opět o kuchyni, tak záběry buď nemůžou s textem korespondovat nebo z videoprohlídky vznikne absolutní chaos bez špetky logiky.

Styl vystupování

Chovejte se přirozeně. Raději zkraťte text, vypusťte formality, ať se nemusíte na něj příliš soustředit a můžete tak působit uvolněněji, přirozeněji a sebevědoměji. Pokud vám je příjemnější stát, tak stůjte. Jestli vám k odbourání trémy pomáhá chůze, můžete chodit.

Jiná situace je v případě gestikulace. Pakliže patříte mezi ty, kteří preferují stání před chůzí, nebo chůze není z různých důvodů možná či bezpečná, zkuste alespoň gestikulovat. Když vám to není přirozené, natrénujte si to doma před zrcadlem. Ale entuziasmus z vás určitě nebude cítit, když budete stát jako tvrdé Y. A video je pořád více či méně o emocích. Tak je divákovi předejte.

Vhodné oblečení

Přemýšlejte i o tom, co si na natáčení vezmete na sebe. Zde apelujeme především na dámy. Bude potřeba na vás připevnit mikrofon a port. Kostýmek nebo šaty mohou být krásné a elegantní, ale pokud nechcete skončit s portem připnutým za krkem nebo na podvazku, tak bychom raději doporučili kalhoty nebo alespoň šaty s páskem.

U pánů je situace jednoduší - mikrofon připneme za klopu, port schováme do kapsy. Ale přece jen by si měli na něco dávat pozor, a to na pruhované nebo kárované košile i trička. Čím menší vzor tím hůře. Na záběrech se v takových případech projevu jev zvaný moiré. Vsaďte tak na jistotu, kterou je jednobarevné kusy oblečení.

Závěrem bychom vás chtěli povzbudit. Nejde o život. Pokusů máte tolik, kolik máte na natáčení času. Pořízené záběry vám vždy ukážeme a ty co se vám nelíbí smažeme. A v krajním případě, když se svým výstupem nebudete spokojeni, ve videu ho nemusíme vůbec použít. Tak proč to nezkusit?