Kouzlo jménem Virtual staging

12.08.2020

Byť home staging nepatří zrovna mezi nejnovější služby, tak v našich zeměpisných šířkách začal získávat pozornost až v posledních letech. Realitní makléři, potažmo majitelé nemovitostí konečně pochopili to, co je na západě dnes již standardem. Pečlivě připravená nemovitost se často prodá rychleji a také za více peněz. Nemluvě o tom, že když už makléři investují nemalé prostředky do profesionálních fotografií, videoprohlídek či 3D scanu, tak by mohli nemovitost alespoň pro tyto účely připravit, ale chyba lávky! Zkuste se podívat na realitní servery. Ano, počet inzerátů s fotkami od fotografa či s videem roste, ale kolik těchto nemovitostí je prázdných nebo "jakš takš" uklizených? A čím dál jsme od Prahy tím je ten rozdíl markantnější. Jsme ze severní Moravy, takže víme, o čem mluvíme. Ale dost pláče nad rozlitým mlékem. Jak z této situace ven?

"Prázdná nemovitost prostě působí na fotkách stroze, ponuře, bez emocí"

U zařízené nemovitosti je to samozřejmě snazší. V krajním případě stačí uklidit a použít pár dekorací. Kdežto u prázdných vybydlených nemovitostí se výčet možností zužuje. Přichází v úvahu buď home staging (ten v pravém slova smyslu), kde se prostory vybaví a zařídí a v takovém stavu se ponechají nejen po dobu tvorby prezentace, ale i pro následné prohlídky, anebo ji ponechat prázdnou. Zde však riskujete ztrátu těch zájemců, kteří si jednoduše nedokáží představit, jak by nemovitost mohla vypadat zařízená. A co si budeme povídat. Prázdná nemovitost prostě působí na fotkách (a ve videu obzvláště) stroze, ponuře, bez emocí... (obr. 1)

A protože se služby home stagingových agentur včetně pronájmu zařízení a nábytku často mohou vyšplhat až na desítky tisíc korun, můžeme vidět takto připraveny pouze drahé nemovitosti v lukrativních lokalitách. Ve snaze ušetřit nemalé částky je tak často využíván "pouze" tzv. foto staging, kdy se nemovitost připraví a zařídí jen pro účely tvorby prezentace (fotografie, videoprohlídka, 3D scan). Netvrdíme, že je to špatně. Nemovitost totiž na potenciální zájemce zapůsobí alespoň skrze takovou prezentaci. Bohužel realita je taková, že i foto staging je pro mnohé nemovitosti, resp. mnohé realitní makléře mimo jejich rozpočet.

obr. 1 - fotografie prázdné místnosti před vložením virtualního home stagingu
obr. 1 - fotografie prázdné místnosti před vložením virtualního home stagingu

Nyní však makléři ani u levnějších nemovitostí nemusí zoufat! Na trhu se totiž objevila alternativní služba k foto stagingu, tzv. virtuální home staging neboli virtual staging. Účel je více méně stejný, a to připravit a zařídit nemovitost pro účely tvorby prezentace, v tomto případě fotografií. Ale jak to funguje?

"Fotograf nafotí prázdnou místnost, do které grafik následně vloží 3D zařízení a nábytek"

Princip je takový, že fotograf nafotí prázdnou místnost, do které grafik následně vloží 3D zařízení a nábytek (obr. 2), popř. provede částečnou "virtuální" rekonstrukci takovým způsobem, že je často k nerozeznání od skutečnosti. Tento způsob je nejen levnější, ale i časově méně náročný. Makléři tedy ušetří nejen peníze, ale i čas, který by musel trávit spolu s designerem přípravou nemovitosti.

obr. 1 - fotografie místnosti po vložení virtualního home stagingu
obr. 1 - fotografie místnosti po vložení virtualního home stagingu

Jak je o nás známo, jakmile se na trhu objeví zajímavá služba v rámci prezentace nemovitostí, tak jsme v pozoru. A jinak tomu nebylo ani v tomto případě. Dnes jsme proto klientovi - makléři schopni mimo jiné nabídnout nejen nafocení nemovitosti, ale i její následné "dovybavení" formou virtual stagingu. Mnohem častěji nás oslovují makléři ze vzdálenějších koutů republiky s poptávkou po virtual stagingu, který vkládáme do jimi dodaných fotografií. V těchto případech po klientovi požadujeme nejen samotné fotografie, do kterých má být vložen virtual staging, ale i podrobné rozměry dané místnosti. Pro co nejrealističtější rozmístění virtuálního nábytku vůči často zdeformované perspektivě snímků foceného širokoúhlým objektivem potřebuje náš grafik znát nejen rozměry stran místnosti, ale např. i výšku stropu, rozměry dveří, oken a jejich vzdálenosti od rohů pokojů apod.

Na závěr bychom si dovolili takový tip - prognózu, že právě virtuální realita by mohla být směr, kterým se může způsob prezentace nemovitostí vyvíjet i u nás v České republice. No posuďte sami. Virtuální prohlídky prostřednictvím 3D scanu jsou ani ne po roce, co se trochu ve větší míře rozšířili na našem trhu fenoménem. A nyní sledujeme i využívání 3D vizualizací při prezentaci nemovitostí realitními makléři v mnohem větší míře, než na co jsme byli doposud zvyklí. Co bude následovat? Virtual staging?